مزایا و معایب حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی بخش کلیدی و جدایی ناپذیر زنجیره تامین برای بسیاری از صنایع بوده و درک چرخه حیات تجارت جهانی بدون وارد شدن به موضوع حمل و نقل دریایی، امری غیر ممکن است. روند رو به رشد حمل و نقل دریایی کالا روندی ثابت و روزافزون بوده که از اوایل دهه ۱۹۹۰ تا به امروز به یکی از ارکان اصلی در حمل و نقل کالا تبدیل شده است.

براساس آخرین مطالعات و محاسبات، تخمین زده شده که حدود ۸۰ کالاهای تجاری از طریق حمل و نقل دریایی منتقل می‌شوند. این آمار تصادفی نیست؛ وسعت اقیانوس‌های جهان و توانایی حمل و نقل مقادیر زیادی کالا، حمل و نقل دریایی را به گزینه‌ای جذاب برای کسب‌وکارهای سراسر جهان تبدیل کرده است. استفاده تجار از روش حمل و نقل دریایی به دلیل ویژگی‌های آن است که با وجود معایب خاص خود، منافع و مزایای بسیاری را برای شرکت‌ها به ارمغان می‌آورد. در ادامه این مقاله، اجازه دهید نگاهی کوتاه به مزایا و معایب حمل و نقل دریایی، رایج ترین وسیله حمل و نقل کالا بیندازیم.

مزایای حمل و نقل دریایی چیست؟

اقتصادی بودن:

شکی نیست که عامل اصلی هر قرارداد خدماتی معطوف به هزینه آن است. حمل و نقل دریایی به طور کلی اقتصادی ترین راه برای حمل و نقل کالا در مسافت های طولانی است. یکی از دلایل اصلی قیمت بسیار پایین‌تر به هزینه نگهداری حمل و نقل دریایی مربوط می شود که در مقایسه با دیگر انواع حمل و نقل بسیار ارزان تر است. همچنین قادر است مقادیر زیادی کالا را به یکباره حمل کند و هزینه هر واحد حمل و نقل را کاهش دهد.

راه‌گشای تجارت خارجی:

حمل و نقل از طریق دریا سنت و تاریخچه‌ای طولانی دارد و چندین دهه است که بازارهای مختلف بین المللی را به هم متصل می‌کند. تجارت خارجی وابستگی زیادی به حمل و نقل دریایی دارد که مهم ترین و مؤثرترین مسیرهای تجاری جهان را ترسیم و برنامه ریزی کرده است.

سازگاری با محیط زیست:

یکی از مزایای حمل و نقل دریایی سازگاری این روش با محیط زیست است؛ زیرا در مقایسه با سایر روش‌های حمل و نقل کالا مانند حمل و نقل هوایی یا جاده‌ای، انتشار گازهای گلخانه ای کمتری تولید می‌کند. برای آن دسته از شرکت‌هایی که مایل به تایید مجدد طرح پایداری خود هستند، استفاده از مزایای حمل و نقل دریایی کالا انتخاب اصلی آن‌ها است.

دسترسی به مناطق دور افتاده:

امکان دسترسی به مناطق دور یا جزایری را فراهم می‌کند که در سایر شیوه‌های حمل و نقل غیرقابل دسترس هستند. این امر بازارهای جدیدی را برای کسب و کارها فراهم کرده و به تحریک رشد اقتصادی در این مناطق کمک می‌کند.

انعطاف پذیری:

از دیگر مزایای این مدل حمل و نقل می‌توان به انعطاف پذیری آن برای جابجایی محموله‌های مختلف از جمله محموله‌های حجیم، محموله‌های مایع و محموله‌های کانتینری اشاره کرد. حمل و نقل دریایی محدودیتی برای انتقال انواع کانتینرها ندارد، این امر به کسب و کارها اجازه می‌دهد تا مناسب‌ترین روش حمل و نقل را برای کالاهای مورد نظر خود انتخاب کنند.

ظرفیت بالا:

کشتی‌های باری ظرفیت حمل زیادی دارند، که به آن ها اجازه می‌دهد مقادیر زیادی کالا را به طور همزمان حمل کنند. این مسئله در نهایت باعث کاهش تعداد سفرهای مورد نیاز برای حمل کالا و صرفه‌جویی در مصرف پول و زمان می‌شود.

معایب حمل و نقل دریایی چیست؟

سرعت آهسته:

یکی از معایب حمل و نقل دریایی سرعت بسیار پایین آن نسبت به سایر روش‌های حمل و نقل مانند حمل و نقل هوایی یا جاده‌ای است. حمل و نقل دریایی می‌تواند منجر به افزایش زمان حمل و نقل و در نتیجه به طول انجامیدن زمان تحویل کالا به مشتری شود و بر زنجیره تامین و عملیات تجاری تأثیر منفی بگذارد.

شرایط آب و هوایی:

شرایط آب و هوایی می‌تواند بر حمل و نقل دریایی تاثیر بگذارد. طوفان ها، دریاهای ناهموار و دیگر شرایط نامساعد آب و هوایی برنامه های حمل و نقل را به تاخیر انداخته یا حتی لغو می‌کنند و ضرر قابل توجهی به کسب و کارها می‌رسانند.

خطر دزدی دریایی:

حمل و نقل دریایی به ویژه در مناطقی که دزدی دریایی شایع است، مستعد دزدی دریایی است و امنیت محموله یا خدمه کشتی را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

ازدحام بنادر:

ازدحام بنادر باعث تاخیر در جابجایی و حمل کالا می‌شود که می‌تواند بر زنجیره تامین تاثیر گذاشته  و زیان‌های قابل توجهی برای کسب و کارها ایجاد کند.

محدودیت های زیرساخت:

از دیگر معایب این مدل از حمل و نقل این است که به زیرساخت هایی مانند بنادر کشتیرانی و پایانه‌ها نیاز دارد. این امکانات ممکن است در مناطق خاصی محدود شده و باعث ایجاد مشکلاتی در مسیر حمل و نقل کالا شود. باید در نظر داشت که برخی از نقاط جهان ظرفیت و زیرساخت لازم برای پذیرش کشتی های باری بزرگ را ندارند و ممکن است تعداد مقاصد را به حداقل برسانند.

کلام آخر

شکی نیست که حمل و نقل از طریق دریا یک عامل اساسی در تجارت و بازار بین المللی است که برای اجرای استراتژی های تجاری شرکت های امروزی ضروری است. حمل و نقل دریایی کالاها مزایای بسیاری از جمله مقرون به صرفه بودن، سازگاری با محیط زیست، و دسترسی به مناطق دور دست را ارائه می دهد. با این حال، معایب خود را نیز دارد، از جمله سرعت پایین، شرایط آب و هوایی و دریایی، خطر دزدی دریایی، ازدحام بنادر، و محدودیت های زیرساختی.

کسب و کارها باید هنگام تصمیم‌گیری در مورد بهترین شیوه حمل و نقل برای کالاهای خود، این عوامل را به دقت در نظر بگیرند. برای جلوگیری از ضررهای حمل و نقل دریایی، بهتر است با شرکت‌های خدماتی در حوزه حمل و نقل همکاری‌های لازم را داشته باشید. شرکت پردیس کار آسان، به لطف شبکه بین‌المللی نمایندگان خود، قادر به ارائه خدمات حمل و نقل کالا با سریع‌ترین زمان ممکن است. برای دریافت مش‍‌‍‍‍‍‍اوره و اطلاعات بیشتر از طریق راه‌های ارتباطی درج شده در سایت با ما در تماس باشید.

8 نظرات

  • محدثه

    آگوست 23, 2017 - 6:26 ق.ظ

    درود پست مفيدي بود ممنون

  • مريم

    سپتامبر 11, 2017 - 5:34 ق.ظ

    دمتون گرم مرسي

  • ليلا

    سپتامبر 21, 2017 - 5:25 ق.ظ

    خوب بود .ممنونم ازتون

  • محسن

    سپتامبر 26, 2017 - 3:07 ق.ظ

    مچکرم

  • سعيد

    اکتبر 3, 2017 - 12:56 ق.ظ

    ممنون از اين پست

  • مريم

    اکتبر 3, 2017 - 6:53 ق.ظ

    خيلي عالي…

  • شراره

    اکتبر 25, 2017 - 6:11 ب.ظ

    پست بسيار خوب

  • فرزانه

    اکتبر 30, 2017 - 3:05 ب.ظ

    درود پست مفيدي بود ممنون

پیام بگذارید